chiptuningede

Wat is chiptuning?

In het motormanagement (ECU) is de aansturing van de motor opgeslagen. Aan de hand van de motorbelasting en toerental regelt de ECU inspuiting, luchtdruk, inspuithoeveelheid, inspuitmoment, en allerlei andere waardes. Alle instructies zijn geprogrammeerd in 'mappen'. Om de instructies aan de motor aan te passen (chiptuning) moeten gegevens in de mappen gewijzigd worden, dit proces heet dan ook 'remappen'.

Voordat wij de gegevens uit de ECU kunnen aanpassen moeten wij eerst de gegevens uit de computer downloaden. Dit kan op verschillende manieren. Een van de manieren is uitlezen via de OBDII poort. Dit is een veilige vorm van chiptuning die geen zichtbare sporen achterlaat aan de auto. Een andere manier is de bench of boot methode. Met deze methodes worden ook meestal direct een volledige backup gemaakt van de standaard software.

De autofabrikanten stellen de auto's in de fabriek af en houden hierbij rekening met een aanzienlijke veiligheidsmarge voor de motor. Hierbij worden de auto's uitvoerig getest op het presteren onder maximale belasting zowel bij hele lage als hoge temperaturen. Omdat wij een vrij mild klimaat in Nederland kennen kunnen wij de marges goed benutten en hoge vermogens realiseren.

In de meeste gevallen kiezen onze klanten voor een afstelling met meer kracht en souplesse. Maar wij krijgen ook regelmatig de vraag of er een brandstofbesparende afstelling (Eco-tuning) mogelijk is. Uiteraard kunnen wij dit voor u verzorgen, maar het meeste rendement geeft eco tuning bij diesel voertuigen.

Kwaliteit en service staan bij ons voorop en wij doen er dan ook alles aan om u van een goed product te voorzien waar u nog lange tijd van kunt genieten. Daarom gebruiken wij voor een overgroot deel onze eigen software die wij ontwikkeld hebben. Maar om met de deur in huis te vallen, geen enkele tuner kan 100% van de auto's zelf remappen. In dat geval moet de software ingekocht worden. Indien wij de software niet zelf kunnen voorzien dan wijken wij uit naar een partner die zich gespecialiseerd heeft op een bepaald merk/motor. Zodoende kunnen wij altijd een passende oplossing bieden aan welke auto dan ook.

Iedere auto rijdt anders en daardoor is het lastig om een exacte vermogenstoename af te geven. De gegevens die wij aan u doorgeven zijn echter reële meetwaardes die eerder zijn behaald met dezelfde afstelling. Uiteraard maken wij na de chiptuning gezamenlijk een proefrit op de weg waarbij u de auto kunt uitproberen om de nieuwe afstelling, kracht en souplesse te ervaren.

Zowel de auto als u moeten in de eerste dagen na de chiptuning wennen aan de nieuwe afstelling. Wij adviseren dan ook de auto niet maximaal te belasten de eerste dagen na de chiptuning.